«Οι μειονότητες στην τάξη» Μια βιβλιοκριτική του αδικοχαμένου συντρόφου και συναδέλφου Σπύρου Μαρκόπουλου

Οι μειονότητες στην τάξη

Του Σπύρου ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΙΤΙΛΗΣ, |Οι μειονότητες μέσα στη σχολική τάξη. Μια σχέση αλληλεπίδρασης|, εκδόσεις Οδυσσέας, σελ. 302

Η ένταξη των μειονοτήτων στο σχολείο δεν γίνεται με τις καλύτερες συνθήκες. Συνήθως, οι πολιτιστικές, κοινωνικές, οικονομικές και ψυχολογικές ιδιαιτερότητές τους αγνοούνται ή παρακάμπτονται. Έτσι, τα σχολικής ηλικίας μέλη των μειονοτήτων συχνά βρίσκονται στο νέο σχολικό περιβάλλον απροετοίμαστοι να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που θα παρουσιαστούν, πολλές από τις οποίες θα προκύψουν από την αντίδραση στην παρουσία τους, των επίσης απροετοίμαστων μαθητών της πλειονότητας. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τις ξενόφοβες τάσεις και τις ρατσιστικές αντιλήψεις που κάνουν έντονη την παρουσία τους σε κοινωνικές ομάδες της πλειονότητας καθώς επίσης και με την διεκδίκηση της ισοτιμίας και της αναγνώρισης των ιδιαιτεροτήτων από την πλευρά των μειονοτήτων, αποτέλεσαν το έναυσμα για τη διενέργεια της έρευνας που παρουσιάζεται σ’ αυτό το βιβλίο, η οποία έγινε κατά το χρονικό διάστημα 1994-1996. Τα ερευνητικά υποκείμενα είναι μαθητές της πλειονότητας και διαφόρων μειονοτήτων (Ελληνοπόντιοι από τη Ρωσία, μουσουλμάνοι, τσιγγάνοι, Βορειο-Ηπειρώτες). Η έρευνα διεξήχθη σε δημοτικά σχολεία στις περιοχές Αχαρνές, Άνω Λιόσια, Ζεφύρι, Νίκαια, Καμίνια, Βοτανικός, Μεταξουργείο κ.ά. Κεντρικοί άξονες της μελέτης ήταν παράγοντες από τους οποίους εξαρτώνται η μειονοτική επιρροή και η διαμόρφωση της φυλετικής στάσης.
Το βιβλίο περιλαμβάνει τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος γίνεται μια θεωρητική τοποθέτηση πάνω στα θέματα των κοινωνικών αναπαραστάσεων, με βάση τα θεωρητικά προτάγματα των Moscovici και Doise, της μειονοτικής επιρροής, της φυλετικής προκατάληψης, της ανάπτυξής της κατά την παιδική ηλικία και του ρατσισμού. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζονται οι μειονότητες που βρίσκονται στην Ελλάδα και χαρακτηριστικά τους που έχουν να κάνουν με τις μεταβλητές της έρευνας (γενική κατάσταση της κάθε μειονότητας, κρατική μέριμνα για την εκπαίδευσή τους κλπ.), στο τρίτο γίνεται η παρουσίαση της πειραματικής διαδικασίας (μέθοδος, δείγμα, όργανα), των ευρημάτων που προέκυψαν από την εφαρμογή και, τέλος, εξάγονται συμπεράσματα.
Για τη δόμηση της πειραματικής διαδικασίας και την ανάλυση των αποτελεσμάτων συνδυάστηκαν από τον συγγραφέα δυο αντίρροπα μοντέλα της Κοινωνικής Ψυχολογίας: το Λειτουργικό, που εξετάζει πώς μέσα από την κοινωνική συμμόρφωση της μειονότητας εξασφαλίζεται η κοινωνική ομοιομορφία και η ενδοομαδική συναίνεση, και το Γενετικό, το οποίο διερευνά τη δυνατότητα άσκησης κοινωνικής επιρροής από τις μειονότητες μέσα από τη διαδικασία της σύγκρουσης.
Ανάμεσα στις παραμέτρους που λαμβάνονται υπόψη είναι το είδος της διαπραγμάτευσης ως μηχανισμός διευθέτησης της σύγκρουσης ανάμεσα στις ομάδες μαθητών (μειονοτική ακαμψία και μειονοτική ευλυγισία), η ένταση της σύγκρουσης, η ηλικία των μαθητών της πλειονότητας, ο χρόνος εισόδου και παρουσίας των εκπροσώπων των μειονοτήτων. Πρόκειται για μεταβλητές που συσχετίζονται με τη στάση των μαθητών της πλειονότητας απέναντι σ’ αυτούς της μειονότητας και επηρεάζουν την αποδοχή των τελευταίων θετικά ή αρνητικά.
Ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα:
«Μέσα από τον πειραματικό χειρισμό της διάκρισης σ’ ένα τεστ I.Q., μερικοί εκπρόσωποι των μειονοτήτων περιβλήθηκαν με συνθήκη υψηλού κύρους, χωρίς όμως αυτή η αναβάθμισή τους να βελτιώσει τη στάση των μαθητών της πλειονότητας απέναντί τους. Αντίθετα, παρατηρήθηκε μια επιδείνωση της θέσης τους, μέσα από την εκδήλωση ακόμα πιο αρνητικής στάσης, η οποία ήταν περισσότερο εντυπωσιακή στους μαθητές της Α’ τάξης του δημοτικού».

|Ο Σπύρος Μαρκόπουλος είναι εκπαιδευτικός|

http://avgi-anagnoseis.blogspot.com/2008/05/blog-post_8636.html

0 Responses to “«Οι μειονότητες στην τάξη» Μια βιβλιοκριτική του αδικοχαμένου συντρόφου και συναδέλφου Σπύρου Μαρκόπουλου”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s





Αρέσει σε %d bloggers: